Irah-irahan Buku : Sawise Langite Katon Biru
Panganggit : Yunani S. W.
Panerbit : Organisasi Pengarang Sastra Jawa (OPSJ)
Warsa Terbit : 2013
Kandelipun Buku :
100 kaca
Ing jaman sakmenika, basa jawi kirang dipunminati para
pamaos amargi sampun jaman modern utawi globalisasi lan ginakaken basa resmi
bahasa Indonesia. Amarga sing duwe basa boten ngrumat lan nguri-uri, luwih
remen basa asing utawi internasional. Masarakat jawa lancar ing basane dhewe
nanging saiki boten ngenali basa ibu. Ing adicara Talkshow kalawingi wonten Ibu
Yunani S. W. dados pambicara lan panganggit buku “Sawise Langite Katon Biru”
menapa milih basa jawi amargi wonten ing novel kasebut Ibu Yunani gadhah gegayuhan
saged nguri-uri basa jawi lan nglestarekaken budaya jawi kangge jaman
sakmenika.
Miturut buku “Sawise Langite Katon Biru” nyariyosaken ing
Batu kutha Malang wayah esuk srengenge katon mencorong ing daleme Bu Purwo
eyange Retno. Wektu kuwi Retno pikantuk surak saka mbakyune jenenge Endah sing
ngabari yen Endah rencana bakal pindhah tugas menyang Surabaya melu Mas
Hendratmo ingkang ngasta dhokter kuwi calon bojone Endah. Lan ngabari enggal
ngoperasi mripatmu bakal weruh maneh, Retno dadi tambah seneng. Sawijining
dina, Endah teka ing daleme Bu Purwo mampir kangen karo adhine Retno sing
ditresnani. Dina sebtu esuk daleme Pak Hadi ing Patemon Timur padha tata-tata
nyiapake dhaupe Endah karo Hendratmo nanging ana sing isih kurang Retno adhine
Endah ora gelem teka ing dhaupe mbakyune Retno. Wektu Hendratmo mbujuk Retno,
nang kamar keprungu swara bengok-bengok, Retno nyuwun tulung dikonbenake clanane
Retno amarga Retno wuta dadi ora bisa weruh lan atine Hendratmo dadi
dheg-dhegan. Wektu kuwi eyang arep lunga menyang gereja banjur mampir ning
kancane pensiunan Bu Nandar, Retno lan Hendratmo ditinggal nang omah wong loro
padha jagongan ning kebon apel sing dirumat eyang. Dumadakan Retno njupukake
apel lan kepleset nang ngisor ditampani Hendratmo ning ngisor lan wong loro
padha rerangkulan ning kebon apel. Banjur sadar lan ngeculake rangkule, Retno
mlebu kamar karo nangis. Operasi ngganti kornea mripate Retno kelakon kanthi
slamet lan lancar.
Nalika iku lawang mbuka kamar mbukak, Endah karo
bapak ibune mlebu. Wong tuwane melu bungah banget ndeleng anake padha seneng. Retno
lan Hendratmo akeh ketemune lan wong loro padha geguyonan bareng ning omahe
Hendratmo dumadakan mripat kang galak mau dadi lilih lan lembut sunare, dhadhane
krasa sesek padha rerangkulan bareng. Sawijining dina Endah dipunutus ngeterake
ibu mirsani wayang, Retno lan Hendratmo ora gelem dijaki banjur ditinggal wong
loro nang omah. Retno lan Hendratmo mlebu kamar padha rerangkulan bareng
nanging Endah balik maneh ngo omah dompete klalen digawa. Wektu mlebu omah
Endah weruh Retno lan Hendratmo nang kamar wong loro, atine Endah sedhih banget.
Banjur Endah ngomong karo Hendratmo wis dislingkuh karo adhine dhewe Retno lan
nesu sarta ngancem karo Retno yen ora usah teka ngo omahe mbakyune maneh.
Dadekake bingung lan sedhih bali menyang Batu ketemu eyange sadurunge mampir
greja ketemu Rama Robertus. Karo Rama Robertus, Retno ngandakake kabeh ngenani
Hendratmo lan Endah, Retno uga duwe pepenginan dadi non utawa biarawati amerga
dheweke akeh luput lan dosane uga pengin ngabdi marang Tuhan. Wektu eyang
ngerti Retno bakal dadi biarawati banjur Bu Purwo mangkat menyang Surabaya
ketemu karo Endah lan Bu Hadi. Saka katrangane wong loro Bu Purwo dadi kaget
lan akon Endah kanggo mbujuk Retno bali ngo Batu nanging Retno ninggalake surat
kanggo mbakyune Endah njaluk ngapura dosane lan Retno mangkat menyang Jogja.
Sadurunge kuwi, Retno pamitan karo Hendratmo menyang Jogja lan ngubah jenenge
dadi Amelia.
Kaluwihan
ing buku menika, panganggit nyariyosaken crita sing gawe kawigatosan marang
para pamaos pengin maca tekan sarampunge lan duwe pesan moral budhi pekerti.
Kekirangan
ing buku menika, panganggit nyariyosaken crita sing rada fulgar marang pamaos
dadekaken mboten ngajari lan ndidik sing bener, crita kasebut kudu nggadahi
amanat, nyegah pamaos nirukaken crita ing dhuwur lan saking basa tandha
ejaanipun wonten ingkang luput uga kirang ginakaken krama.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar